- regler som har betydelse för arbetsmiljön,
- fysiska, organisatoriska och sociala förhållanden som innebär risker för ohälsa och olycksfall,
- åtgärder för att förebygga ohälsa och olycksfall samt
- arbetsförhållanden som främjar en tillfredsställande arbetsmiljö.
Exempel på arbetsuppgifter inom arbetsmiljöområdet
- Planera, leda och följa upp det systematiska arbetsmiljöarbetet.
- Ha daglig löpande tillsyn över verksamhetens arbetsmiljö.
- Fördela arbetsuppgifter, befogenheter, resurser och stöd samt se till att tillräcklig kunskap finns för den som tilldelats uppgiften.
- Se till att chefer, arbetsledare och andra nyckelpersoner får den utbildning som behövs vad gäller organisatoriska, sociala och fysiska risker i arbetet.
- Se till att arbetstagarna har får utbildning i arbetsmiljöfrågor när behov föreligger.
- Se till att nyanställda och inhyrd personal få en god introduktion.
- Bedriva rehabiliteringsverksamhet enligt företagets riktlinjer.
- Ge underlag för årlig uppföljning av företagets systematiska arbetsmiljöarbete.
- Upprätta skriftliga arbetsinstruktioner när riskerna med arbetet är allvarliga.
- Genomföra återkommande undersökningar och riskbedömningar av den fysiska och psykosociala arbetsmiljön. Detta inkluderar riskbedömningar vid planerade ändringar i verksamheten.
- Vidta åtgärder om det finns brister i arbetsmiljön och arbetsmiljöarbetet, samt om det förekommer risker för ohälsa eller olycksfall i arbetet.
- Upprätta handlingsplaner när åtgärder inte kan vidtas direkt.
- Följa upp vidtagna åtgärder för att se om effekten var tillfredsställande.
- Genomföra riskbedömning vid ____________(ange maskin/arbetsplats).
- Utföra skyddsronder ___________ gånger per år.
- Ta fram rutiner för hantering av farliga ämnen. 20. Tillsyn av brandsäkerhetsutrustning, ventilationsanläggning, lyftanordningar, transportutrustningar, _____________ (t.ex. maskin).
- Utreda inträffade olycksfall och allvarliga tillbud i verksamheten.
- Anmäla dödsfall, allvarliga olyckor och allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket.
- Tillhandahålla personlig skyddsutrustning då sådan erfordras och informera om och se till att den används och sköts på rätt sätt.
- Beakta risker vid ensamarbete.
- Bevaka regelverket för minderåriga.
- Se till att arbetsmetoder, utrustning och arbetsplatser har sådan utformning att de uppfyller lagar, föreskrifter och interna regler och inte orsakar ohälsa.
- Se till att beredskap finns för första hjälpen och att krisstödet fungerar tillfredsställande.
- Vid förändringar på arbetsplatsen och vid inköp av ny utrustning samråda med skyddsombud och berörda arbetstagare och bevaka att hänsyn tas till aktuella arbetsmiljöfaktorer.
- Se till att god ordning råder på arbetsplatsen.
- Regelbundet genomföra utvecklingssamtal med samtliga medarbetare.
- Samordningsansvarig
- Utfärda tillstånd till exempel för truckkörning.