Med företagshälsovård/företagshälsa avses enligt arbetsmiljölagen en oberoende expertresurs inom områdena arbetsmiljö och rehabilitering.
När kompetensen inom den egna organisationen inte räcker till i arbetsmiljöarbetet ska arbetsgivaren anlita företagshälsovård/företagshälsa eller motsvarande sakkunnig hjälp som stöd i arbetsmiljöarbetet.
De kan anlitas för att genomföra riskbedömningar eller utredningar (exempelvis tekniska, ergonomiska, kemiska eller organisatoriska och sociala), mätningar av exempelvis buller, vibrationer, luftflöden, exponeringar för vissa ämnen med mera.
När företagshälsovård/företagshälsa anlitas är det viktigt att vara tydlig med beställningen för att få ut det man vill av deras insats. Likaså ska arbetsgivaren säkerställa att en tydlig återkoppling ges kring resultatet av till exempel en mätning eller utredning, så att åtgärder kan planeras för att minska eventuella arbetsmiljörisker i verksamheten.
De tjänster som köps in ska komplettera verksamhetens egna insatser.
The content you're currently watching isn't available in any other languages than Swedish.Would you like to stay on the Swedish page or go to the English startpage?