INNEHÅLLSFÖRTECKNING
- Beredskap för första hjälpen och krisstöd
- Första hjälpen-utrustning
- Kunskaper i första hjälpen
- Kunskaper om krisstöd
- Hantering av kriser på arbetsstället
1. Beredskap för första hjälpen och krisstöd
På varje arbetsställe ska finnas den beredskap och de rutiner för första hjälpen och krisstöd som behövs med hänsyn till verksamhetens art, omfattning och särskilda risker. Arbetsgivaren ska säkerställa att arbetstagarna känner till hur första hjälpen och krisstödet är organiserat på arbetsstället och vilka rutiner som finns. På lämpliga ställen ska det finnas anslag med uppgift om:- var utrustning för första hjälpen finns
- vilka personer som kan ge första hjälpen
- telefonnummer till utryckningsfordon och taxi samt
- adress och om det behövs färdbeskrivning till arbetsstället.
2. Första hjälpen-utrustning
Första hjälpen-utrustning ska finnas i tillräcklig omfattning på alla arbetsställen. Utrustningen ska vara lätt att komma åt. Det bör vara tydligt vem som har som arbetsuppgift att kontrollera att utrustningen är komplett och fungerar. Anordning för ögonspolning ska finnas där risk finns för ögonskada, exempelvis vid landningsplatser för truckar och hantering av vissa kemiska ämnen. Nöddusch ska finnas där risk finns för översköljning av skadligt ämne.3. Kunskaper i första hjälpen
Det ska finnas ett tillräckligt antal personer på arbetsstället som kan ge första hjälpen. Vad som utgör ett tillräckligt antal beror på verksamhetens art, omfattning och de särskilda risker som finns i verksamheten. Det finns många anordnare av utbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR), exempelvis företagshälsovård eller annan expertresurs. Svenska Rådet för Hjärt-lungräddning - HLR-rådet är vägledande för riktlinjer kring HLR. Läs gärna mer på deras webbplats här.4. Kunskaper om krisstöd
Chefer och arbetsledare skall ha tillräckliga kunskaper om krisstöd för att kunna planera och ordna detta på lämpligt sätt. Ett sätt att säkerställa tillräckliga kunskaper om krisstöd är att det ingår i chefs- och ledarutbildningar. Ett större företag kan inrätta en krisgrupp som omedelbart träder i tjänst när en allvarlig händelse inträffat. Krisgruppen kan då på olika sätt leda arbetet med att hantera händelsen.5. Hantering av kriser på arbetsstället
Nedan är några saker att tänka på vid hantering av kriser på arbetsstället.- Förringa inte händelsen
- Underskatta inte betydelsen av en händelse och den påverkan den har på de drabbade, på en själv och kollegor. Alla reagerar olika och skillnader mellan individer kan vara stora.
- Informera