1. Informera facken MBL 19 §
Arbetsgivaren ska regelbundet hålla facket informerat om hur bolaget utvecklas produktionsmässigt, ekonomiskt liksom om riktlinjerna för personalpolitiken. Denna informationsskyldighet gäller generellt och inte bara vid eller inför driftsinskränkningar. Särskild information vid risk för arbetsbrist Enligt 15 § andra stycket medbestämmandelagen ska arbetsgivaren i samband med förhandlingar inför beslut om uppsägning på grund av arbetsbrist i god tid skriftligen underrätta motparterna om:- skälen till de planerade uppsägningarna, antalet anställda som avses bli uppsagda och vilka kategorier de tillhör, antalet anställda som normalt sysselsätts och vilka kategorier de tillhör,
- den tidsperiod under vilken uppsägningarna är avsedda att verkställas,
- beräkningsmetod för eventuella ersättningar utöver vad som följer av lag eller kollektivavtal vid uppsägning.
2. Upprätta en tidplan
När en fråga om arbetsbrist uppkommer och diskuteras i bolagets ledning är det viktigt att så tidigt som möjligt och för eget bruk upprätta en tidsplanering för förhandlingar, varsel och annat som måste tas upp i processen. Tidsplaneringen kan även innehålla de riskbedömningar som ska göras innan en förändring av verksamheten genomförs, se vidare i avsnittet om arbetsmiljö.3. Varsel och underrättelse enligt främjandelagen
Enligt lagen om vissa anställningsfrämjande åtgärder (främjandelagen) ska arbetsgivaren, om den avsedda driftsinskränkningen berör minst fem personer i ett län, varsla eller underrätta Arbetsförmedlingen i det länet inom viss tid. Varslet lämnas vanligen i samband med att förhandlingarna enligt medbestämmandelagen inleds. Vid uppsägning är varseltiden minst två månader om högst 25 anställda berörs, fyra månader om högst 100 anställda berörs och sex månader om fler än 100 anställda berörs. Skyldigheten att varsla eller underrätta föreligger också om driftsinskränkningen under en period av 90 dagar kan antas föra med sig att antalet uppsägningar sammanlagt uppgår till minst 20. Varseltiden räknas fram till att driftsinskränkningen börjar, det vill säga när uppsägningstiden för den anställde med kortast uppsägningstid löper ut och denne lämnar arbetsplatsen. Klicka här för att komma direkt till Arbetsförmedlingens sida för varselanmälan.4. Kalla till lokal förhandling MBL 11 §
Arbetsbrist är en viktigare förändring av verksamheten. Arbetsgivaren måste därför ta initiativ till förhandlingar enligt 11 § medbestämmandelagen med alla de fackliga organisationer som arbetsgivaren står i kollektivavtalsförhållande till. Vanligen blir det även aktuellt att förhandla om turordningen, läs mer under steg 5. Dessa förhandlingar bör föras i ett sammanhang. Inför en förhandling är det viktigt att arbetsgivaren förbereder sig genom att bland annat beskriva vad den organisatoriska förändringen innebär, upprätta anställningstidslista och utreda om det finns några lediga tjänster i hela bolaget, en så kallad omplaceringsutredning (se punkten 5 nedan). Riskbedömning vid förändring av verksamhet En riskbedömning ska göras tillsammans med skyddsombudet om hur nedskärningen kan komma att påverka arbetsmiljön för de anställda som ska arbeta kvar efter omorganisationen. Det finns inget lagstadgat krav på att riskbedömningen görs innan förhandlingar enligt 11 § medbestämmandelagen påbörjas eller slutförs. En rekommendation är att arbetsgivaren upprättar en riskbedömning som ett led i förberedelsearbetet inför ett förslag om en viktigare förändring. Riskbedömningen kan då vara en del i underlaget till förslaget som är föremål för förhandlingarna enligt 11 § medbestämmandelagen. Efterhand som processen fortskrider kan riskbedömningen behöva justeras. Här finns mer information om Riskbedömning vid förändring av verksamhet.5. Förhandlingens genomförande
När ska förhandling ske? En MBL-förhandling ska ske så skyndsamt som ärendet kräver dock senast inom tre veckor från framställan. Föreslå gärna tid och plats för förhandlingen i förhandlingsframställan. Arbetsgivarparten är ordförande och skriver protokoll. Med vem ska förhandling ske? Förhandlingar ska genomföras med de fackliga organisationerna på arbetsplatsen, det vill säga med respektive klubb. Finns inga lokala fackliga klubbar ska information och förhandling ske med respektive avdelning eller regionkontor. Även om själva driftsinskränkningen kanske bara berör tjänstemannasidan blir förhandlingar även med IF Metall ofta nödvändiga för det fall driftsinskränkningen innebär en väsentlig förändring även för dem, i fråga om organisation med mera. Turordningsförhandlingarna sker dock bara med den arbetstagarorganisation som företräder de anställda som blir föremål för uppsägning. Arbetsgivaren kan också bli tvungen att förhandla med så kallade utanförstående arbetstagarorganisation som bolaget inte har kollektivavtal med, enligt 13 § medbestämmandelagen, om omorganisationen särskilt berör den organisationens medlemmar. En omorganisation eller arbetsbrist som berör dels de ordinarie fackliga motparterna dels utanförstående medlemmar behöver normalt inte förhandlas särskilt med utanförstående organisationer. Deras medlemmar berörs då inte särskilt utan lika mycket som till exempel IF Metalls medlemmar. Eventuell förhandlingsskyldighet med icke kollektivavtalsbärande organisation kan bli aktuell, till exempel om uppsägning berör endast en person och denne är medlem i annat fackförbund. Förhandling kan då bli nödvändig både med kollektivavtalsslutande organisation och så kallad utanförstående arbetstagarorganisation. Förhandlingens syfte Det krävs inte att bolaget och de fackliga organisationerna blir överens om driftsinskränkning för att beslut ska kunna fattas. Syftet med förhandlingarna är i stället att arbetstagarorganisationerna på ett tidigt stadium ska kunna framföra synpunkter och påverka i beslutsprocessen. Bolaget får därför inte binda sig för en viss åtgärd innan förhandlingarna slutförts på lokal och eventuell central nivå. Detta innebär att vissa åtgärder inte kan genomföras utan föregående förhandlingar, om åtgärderna i realiteten skulle tvinga fram driftsinskränkningar. Efter genomförda förhandlingar på lokal och eventuellt central nivå får arbetsgivare fatta beslut och genomföra åtgärderna. Enligt medbestämmandelagen ska förhandlingar bedrivas skyndsamt, men inte snabbare än att den fackliga organisationen med kännedom om de förhållanden förhandlingen gäller kan ha en uppfattning och argumentera för den.- Förhandlingens inledning
- Pröva omplacering till lediga tjänster
- Turordning
- Teknikbolaget Small AB
- Teknikbolaget Medium AB
- Teknikbolaget Large AB
- Tekniktjänstebolaget X-large AB