Testmiljö Kontakta oss Kalendarium TEKO dagen In english
Arbetsgivarguiden Steg-för-steg: Riskhantering

Steg-för-steg: Riskhantering

Välkommen till TEKO:s praktiska Steg-för-steg-guide om riskhantering. Om du följer stegen blir det lättare att göra rätt. Vi hoppas att du får nytta av guiden.

1. Undersök arbetsmiljön

Det finns många olika sätt att undersöka arbetsmiljön. Skyddsronder kan vara ett sätt att undersöka arbetsmiljön. Andra exempel kan vara att genomföra enkäter och intervjuer, genomföra olika typer av mätningar kring exempelvis buller, exponering för olika typer av ämnen som alstras av olika processer i verksamheten, sjuk-, olycksfalls-, tillbuds-och arbetsskaderapportering med mera. Det finns hjälpmedel i form av checklistor och metoder för att undersöka och bedöma arbetsmiljörisker. Prevent, ett bolag ägt av parterna (Svenskt Näringsliv, LO och PTK), tar fram användbara checklistor (se nedan). Ofta behöver man en kombination av olika checklistor och andra åtgärder för att belysa olika typer av arbetsmiljörisker. Planera arbetet med att undersöka arbetsmiljön genom att bestämma vad eller vilken del av verksamheten som ska undersökas, vilket underlag som ska användas eller behöver tas fram och vilka som ska delta i arbetet.

2. Gör en riskbedömning

Utifrån undersökningarna av arbetsmiljön ska de arbetsmiljörisker som uppmärksammats riskbedömas. I riskbedömningen bedöms hur allvarlig risken för olycka eller ohälsa är. Ett sätt att bedöma risker är att använda sig av en riskmatris och ställa följande frågor:
  • Hur stor är sannolikhet att det inträffar?
  • Vad blir konsekvens om det inträffar?
  • Är risken akut eller inte?
  • En sammanvägd bedömning av detta ger en uppskattning om riskens allvarlighetsgrad.
Observera att när ändringar i verksamheten planeras ska arbetsgivaren, innan förändringen genomförs, bedöma om ändringarna medför risker för ohälsa och olycksfall och vidta åtgärder för att minimera riskerna. Riskbedömningar ska alltid dokumenteras skriftligt.

3. Vidta åtgärder

Arbetsgivaren ska genomföra de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Åtgärder som inte genomförs direkt ska föras in i en skriftlig handlingsplan. Den ska ange vilka åtgärderna är, när åtgärderna ska vara genomförda och vem som är ansvarig. Det är viktigt att åtgärda akuta och allvarliga brister omgående. När åtgärder planeras ska man ha följande prioriteringsordning för åtgärder i åtanke där nummer ett är bästa alternativet:
  1. Ta bort risken/faran
  2. Byta ut produkter/utrustning mot säkrare, bättre eller mindre farliga
  3. Tekniska åtgärder (skydd, barriärer, förreglingar mm)
  4. Organisatoriska åtgärder (instruktioner, utbildning, mm)
  5. Personlig skyddsutrustning
Riskbedömningar och handlingsplaner ska alltid dokumenteras skriftligt.

4. Kontrollera genomförda åtgärder

Det är viktigt att arbetsgivaren följer upp och kontrollerar genomförda åtgärder för att säkerställa att de har fått den effekt som önskats. Om det inte har blivit som man tänkt sig kan arbetsgivaren behöva göra justeringar eller vidta andra åtgärder för att minska de risker man ville förebygga. Blanketter och mallar för riskbedömning, handlingsplan samt riskbedömning vid förändring med mera finns nedan.
Publicerad 2025-01-09Senast uppdaterad 2025-01-09
Hjälpte den här artikeln dig?
Ja, tack! Nej, inte riktigt