INNEHÅLLSFÖRTECKNING
- Begreppet arbetsbrist och sakliga skäl
- Steg-för-steg: Arbetsbristuppsägningar
- Arbetstagarkonsult
- Uppsägningstider när arbetsgivaren säger upp
- Företrädesrätt till återanställning
- Turordning och omställningstid vid omreglering till lägre sysselsättningsgrad s.k. hyvling
- Kollektivavtalad förstärkt företrädesrätt (KFF) - Tekoavtalet IF Metall § 2 Mom 4-5
- Tvist och rättsligt efterspel
1. Begreppet arbetsbrist och sakliga skäl
Vad är arbetsbrist? Arbetsbrist är ett rättsligt begrepp som omfattar samtliga fall då en uppsägning från arbetsgivarens sida beror på något annat än förhållanden som är att hänföra till den anställde personligen (personliga skäl). Arbetsbrist behöver alltså inte betyda att det rent faktiskt råder brist på arbete eller bristande lönsamhet. Arbetsbrist är till exempel att arbetsgivaren inte längre vill att visst arbete ska bedrivas inom verksamheten eller att arbetsgivaren av företagsekonomiska, organisatoriska eller därmed jämförliga skäl anser det nödvändigt att säga upp en eller flera anställda, eller att omreglera anställning till lägre sysselsättningsgrad. Det är arbetsgivaren som bedömer vilket behov av arbetskraft som finns och hur detta ska tillgodoses – om det är genom inhyrning, entreprenad, visstids-/tillsvidareanställning eller om anställda behöver sägas upp och visstidsanställningar avslutas. Frågan om arbetsbrist måste, som vi kommer till senare, förhandlas med de fackliga motparterna. Men det är alltid arbetsgivaren som slutligen beslutar om arbetsbrist föreligger och om det på grund av detta behöver sägas upp personal, även om de fackliga motparterna motsätter sig detta. Arbetsdomstolen prövar normalt inte om arbetsgivarens beslut är riktigt från företagsekonomisk, organisatorisk eller annan synpunkt. Fingerad arbetsbrist Skulle en person som sagts upp på grund av arbetsbrist däremot göra sannolikt att uppsägningen i själva verket grundats på personliga skäl (”fingerad arbetsbrist”) kan en domstol komma att pröva uppsägningen inte utifrån den åberopade arbetsbristen utan utifrån de verkliga grunderna. Det är då arbetsgivaren som måste bevisa att arbetsbrist föreligger. Arbetsbrist utgör sakliga skäl Arbetsbrist utgör normalt sett sakliga skäl för uppsägning, men det förutsätter att omplaceringsskyldigheten har fullgjorts. Har omplaceringsskyldigheten i 7 § anställningsskyddslagen inte fullgjorts kan även uppsägning på grund av arbetsbrist förklaras ogiltig av domstol. Även en omreglering av anställningsförmåner kan komma att behöva hanteras som en uppsägning på grund av arbetsbrist. En arbetsgivare som vill avveckla till exempel bilförmån av kostnadsskäl kan erbjuda anställda fortsatt anställning på ändrade villkor, det vill säga utan bilförmån. Avböjer den anställde ett skäligt erbjudande om fortsatt anställning på ändrade villkor kan det leda till sakliga skäl för uppsägning på grund av arbetsbrist. Detta förutsätter att det inte finns hinder för avveckling av förmånen i det enskilda anställningsavtalet eller gällande kollektivavtal. Det är bara vid uppsägning på grund av arbetsbrist som turordningsreglerna i Huvudavtalet och 22 § anställningsskyddslagen (LAS) aktualiseras.2. Steg-för-steg: Arbetsbristuppsägningar
Här kan du ta del av TEKO:s steg-för-steg-guide för arbetsbristsituationer. Om du följer stegen blir det lättare att göra rätt. Du hittar mer information genom att följa länkarna. Vi hoppas att du får nytta av guiden. TEKO:s samarbetspartner Teknikföretag har spelat in ett webbinarium där deras jurister och förhandlare informerar om hur man genomför en omorganisation med uppsägningar. Klicka här för ta del av webbinariet som även gäller för TEKO medlemmar.3. Arbetstagarkonsult
Den lokala fackklubben kan begära att en arbetstagarkonsult anlitas för att förstärka den fackliga organisationens möjligheter att analysera bolagets beslutsunderlag. Frågan om en arbetstagarkonsult ska anlitas bör lösas tidigt. Beslut om att ta in en arbetstagarkonsult ska föregås av förhandlingar avseende bland annat uppdragets innehåll, omfattning, kostnad och tidsåtgång. Konsultens uppdrag ska vara tydligt avgränsat. Att anlita en arbetstagarkonsult ska inte leda till att uppsägningarna senareläggs. Bolaget svarar för skäliga kostnader. Företagsledningen måste bistå konsulten med information på samma sätt som till de fackliga organisationerna. Självfallet äger båda parter rapporten. Det är således oacceptabelt om den fackliga organisationen inte låter bolaget ta del av rapporten. När kan arbetstagarkonsult anlitas? Enligt § 12 Utvecklingsavtalet har de lokala arbetstagarorganisationerna rätt att anlita en arbetstagarkonsult för särskilt uppdrag inför förestående förändringar som har väsentlig betydelse för bolagets ekonomi och för de anställdas sysselsättning. Ett krav är dock att bolaget har minst 50 anställda. För bolag med mellan 25–50 anställda kan de lokala parterna enas om att tillsätta en arbetstagarkonsult ändå.4. Uppsägningstider när arbetsgivaren säger upp
Bestämmelser om uppsägningstider med mera vid anställnings upphörande på grund av arbetsbrist kan du läsa om här.5. Företrädesrätt till återanställning
Efter uppsägning på grund av arbetsbrist kan den uppsagde under vissa förutsättningar ha företrädesrätt till återanställning. Detsamma kan gälla om en visstidsanställd på grund av arbetsbrist inte får fortsatt anställning. Företrädesrätten gäller från den tidpunkt då uppsägning skedde fram till dess det gått nio månader från det att anställningen upphörde. Den gäller alltså under eventuell uppsägningstid och nio månader efter att anställningen upphört. Förutsättningar för företrädesrätt För att den anställde ska ha företrädesrätt krävs att anställningen upphört på grund av arbetsbrist och att den uppsagde har mer än tolv månaders sammanlagd anställningstid under de senaste tre åren. Företrädesrätt tjänas in oavsett om den anställde är tillsvidareanställd, visstidsanställd som till exempel vikarie, heltids- eller deltidsanställd. Företrädesrätten gäller för ledigt arbete inom den verksamhet, driftsenhet och avtalsområde där den anställde tidigare arbetat och även till visstidsanställningar som vikariat, sommarjobb med mera. Dessutom måste den företrädesrättsberättigade ha tillräckliga kvalifikationer för det nya arbetet. I vår steg-för-steg-guide för arbetsbristsituationer kan du läsa mer om beräkning av anställningstid och tillräckliga kvalifikationer. Företrädesrättsreglerna gäller inte för den som fyllt 68 år. Ett ytterligare undantag framgår av Tekoavtalet IF Metall § 2 mom 3. Företrädesrätten kan inte göras gällande i de fall den lokala klubben inte vill träffa en lokal överenskommelse om visstidsanställning som innebär att den anställde skulle vara anställd i över tolv månader under en treårsperiod. Medarbetare måste anmäla företrädesrätt För att en företrädesrättsberättigad ska kunna göra anspråk på en nyanställning krävs, utöver det som nämnts ovan, att den anställde anmält till arbetsgivaren att han eller hon gör anspråk på sin företrädesrätt. Det är enbart till anställda som gjort sådan anmälan som arbetsgivaren behöver rikta anställningserbjudanden.6. Turordning och omställningstid vid omreglering till lägre sysselsättningsgrad s.k. hyvling
En arbetsgivare kan inte ensidigt ändra sysselsättningsgraden för en arbetstagare, men kan istället efter en omorganisation (som omfattar en och samma driftsenhet) erbjuda arbetstagarna ny anställning med lika arbetsuppgifter men sänkt sysselsättningsgrad, så kallad hyvling. Om detta är aktuellt behöver arbetsgivaren ta hänsyn till turordningsregler, som innebär att omplaceringserbjudanden till tjänster med lägre tjänstgöringsgrad alltså ska lämnas i turordning. Reglerna innebär att arbetsgivaren ska iaktta följande turordningsregler bland de arbetstagare som har högre sysselsättningsgrad än den lägsta som avses att erbjudas:- Arbetstagare med kortare anställningstid ska erbjudas omplacering före arbetstagare med längre anställningstid.
- Erbjudande med lägre sysselsättningsgrad ska lämnas före erbjudande med högre sysselsättningsgrad.
7. Kollektivavtalad förstärkt företrädesrätt (KFF) - Teknikavtalet IF Metall 2 § Mom 4-5
Enligt Teknikavtalet IF Metall finns en kollektivavtalad förstärkt företrädesrätt. Den tillkom som ett resultat av IF Metalls krav på att inte tillåta bolagen att använda sig av inhyrning så länge det fanns anställda som hade återanställningsrätt vid bolaget. KFF gäller endast anställda som sagts upp från en tillsvidareanställning på grund av arbetsbrist. KFF förutsätter att anställda har ”vanlig” företrädesrätt till återanställning enligt Teknikavtalet IF Metall. Vid nedläggning av en driftsenhet eller flytt av verksamhet gäller inte KFF under den tid nedläggningen eller flytten pågår. KFF gäller under samma period för samtliga uppsagda. KFF-perioden är sex månader lång och börjar den dag då uppsägningstiden löper ut för de anställda som har längst uppsägningstid. Då uppsägningstiderna kan variera bestäms KFF-perioden utifrån den längsta uppsägningstid som skulle gällt enligt anställningsskyddslagen, det vill säga den kan tidigast börja efter en månad och senast efter sex månader. Genom lokal överenskommelse kan KFF-perioden förläggas till annan fast förlagd sammanhängande period för samtliga uppsagda. Under KFF-perioden gäller att arbetsgivaren kan hyra in arbetskraft under sammanlagt 30 dagar för att exempelvis lösa tillfälliga arbetstoppar. Efter överläggning med den lokala fackliga motparten kan ytterligare inhyrning ske, om inte den fackliga motparten motsätter sig detta. Om facket motsätter sig inhyrning finns andra möjligheter för arbetsgivaren att lösa sitt bemanningsbehov, se beskrivning nedan.
8. Tvist och rättsligt efterspel
Uppsägning kan ogiltigförklaras om reglerna inte följts. Utgångspunkten är att en domstol inte kan ogiltigförklara uppsägning på grund av arbetsbrist. Om arbetsgivaren inte omplacerat, trots att han eller hon kunnat detta, eller inte ens undersökt möjligheterna till omplacering kan arbetsbristuppsägningen dock sakna grund varvid den kan ogiltigförklaras. Samma sak gäller om uppsägningen anses strida mot diskrimineringslagen eller egentligen utgöra uppsägning på grund av personliga skäl (fingerad arbetsbrist). Om den anställde har framgång med ogiltigförklaring beslutar domstol att anställningen ska bestå. Om arbetsgivaren inte rättar sig efter en sådan dom upphör anställningen och arbetsgivaren åläggs att betala ytterligare skadestånd om 16 till 32 månadslöner beroende på hur länge den anställde varit anställd (39 § anställningsskyddslagen). Risk för skadestånd Brott mot anställningsskyddslagen kan även medföra skadeståndsanspråk. Om uppsägningarna sker med avvikelse från sist-in-först-ut principen utan stöd av någon turordningsöverenskommelse kan man förvänta sig att fråga om turordningsbrott och skadestånd uppkommer. Också vid eventuellt formfel kan skadeståndskrav resas. Turordningsbrott Det går inte att ogiltigförklara en uppsägning på grund av brott mot turordningsreglerna. Vid turordningsbrott kan endast skadestånd, allmänt och ekonomiskt, komma i fråga. Formfel Om den anställde har synpunkter på rent formella fel som arbetsgivaren kan ha gjort vid själva uppsägningen leder sådana formfel inte till att uppsägningen saknar verkan. Formfel, till exempel att en uppsägning inte varit skriftlig, kan leda till allmänt skadestånd, men också till att preskriptionsfristerna förlängs. Brott mot förhandlingsskyldigheten Arbetsgivaren kan också råka ut för påståenden och krav på skadestånd från den fackliga organisationen för att förhandling inte ska ha initierats i tillräckligt god tid eller avslutats för tidigt. Allmänt och ekonomiskt skadestånd Skadestånd kan vara så kallat allmänt eller ekonomiskt skadestånd. Allmänt skadestånd är tänkt att kompensera den kränkning som den anställde anses ha utsatts för. Ett sådant skadestånd är inte skattemässigt avdragsgillt som kostnad i arbetsgivarens rörelse. Ekonomiskt skadestånd ska kompensera för den förlust som den anställde lidit. Av allmänna skadeståndsrättsliga principer följer att den anställde måste göra vad han eller hon kan för att begränsa sin skada. Han eller hon måste alltså stå till arbetsmarknadens förfogande. Den anställde har en skyldighet att försöka minimera skada genom att till exempel söka annat arbete. Arbetsgivaren kan vid tvist kräva att den anställde visar att denne varit aktiv, anmält sig till arbetsförmedlingen eller sökt jobb på annat sätt. Om den anställde får ett annat arbete uppstår ingen ekonomisk förlust om lönen är lika hög i det nya arbetet som i det han eller hon anser att han eller hon borde ha omplacerats till. Är lönen lägre kan han eller hon få ekonomiskt skadestånd för mellanskillnaden. Eventuell ersättning från a-kassa avräknas inte utan den anställde blir i stället återbetalningsskyldig till a-kassan, om han eller hon erhåller ekonomiskt skadestånd. Skadestånd för ekonomisk förlust som avser tid efter anställningens upphörande, det vill säga efter uppsägningstidens utgång, kan enligt 39 § anställningsskyddslagen bestämmas till högst:- 16 månadslöner vid mindre än fem års anställningstid,
- 24 månadslöner vid minst fem men mindre än tio års anställningstid,
- 32 månadslöner vid minst tio års anställningstid.