INNEHÅLLSFÖRTECKNING
- Lagstiftning vid utlandsarbete
- Instruktionsskyldighet enligt svensk lagstiftning
- Att tänka på inför ett utlandsuppdrag
- Att tänka på under uppdraget
- Att tänka på när uppdraget är slutfört
- Arbetsskadeförsäkring vid utlandsarbete
- Exempel på frågeställningar kring arbetsmiljö vid utlandsuppdrag
1. Lagstiftning vid utlandsarbete
Utgångspunkten är att Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter inte gäller utanför Sverige, inte ens när det är en svensk arbetsgivare som skickar iväg en svensk arbetstagare för att utföra arbete i exempelvis egna verksamheten utomlands. Det är lagarna i landet där arbetet utförs som är tillämpliga. När det gäller miniminivåer är det landets regler som gäller och det är även de lokala myndigheterna som utövar tillsyn. Som utsändande arbetsgivare kan man därför vara tvungen att sätta sig in i de regler som gäller i landet där arbetet ska utföras. Inom EU gäller för samtliga medlemsländer de ram- och särdirektiv som beslutats om och alla medlemsländer har en skyldighet att tillämpa dem. Länder inom EU har även krav på sig att installera så kallade förbindelsekontor eller kontaktpunkter dit man kan vända sig för att få reda på de arbetsvillkor och nationella regler som gäller i landet. I Sverige är Arbetsmiljöverket kontaktpunkt. På Europeiska Kommissionens webbplats finns information om de olika EU-ländernas kontaktpunkter. Ofta är det dock arbetsmiljöerna utanför Europa som ger upphov till flest frågor. Att få en bra bild över arbetsmiljölagstiftningen i länder där skillnaderna på många områden är större kan vara svårt. Olika företag löser detta på olika sätt. Ibland vid större uppdrag över längre tid har man en projektorganisation uppbyggd i landet med inhemsk personal som säkerställer att arbetet uppfyller rådande regler. Arbetsgivare kan också vända sig till exempelvis Business Sweden, som har ett nätverk av regionala rådgivare och utlandskontor och samarbetar med svenska ambassader och konsulat över hela världen. De kan bistå svenska företag med råd och information om vad som gäller vid affärer i olika delar av världen, även på arbetsmiljöområdet. Läs mer på Business Swedens webbplats. Det går också att vända sig till Utrikesdepartementet för att få information kring olika länders lagstiftning och för att säkerställa efterlevnad. Läs mer på Utrikesdepartementets webbplats här.2. Instruktionsskyldighet enligt svensk lagstiftning
Trots att utgångspunkten är att den svenska arbetsmiljölagstiftningen inte gäller utanför Sverige, finns en så kallad instruktionsskyldighet som arbetsgivaren måste förhålla sig till när arbetstagare sänds utomlands. Kraven på arbetsgivarens instruktionsskyldighet finns i Arbetsmiljölagen 3 kap 3 § där det står att:- arbetsgivaren ska se till att arbetstagaren får god kännedom om de förhållanden, under vilka arbetet bedrivs, och
- att arbetstagaren upplyses om de risker som kan vara förbundna med arbetet, och
- att arbetsgivaren ska förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs och vet vad hen har att iaktta för att undgå riskerna i arbetet, och
- att arbetsgivaren ska se till att endast arbetstagare som har fått tillräckliga instruktioner får tillträde till områden där det finns en påtaglig risk för ohälsa eller olycksfall